Terug naar blog
31-10-2023

Vadobag viert 135-jarig bestaan!

Vandaag, woensdag 15 juni 2022, bestaat Vadobag 135 jaar. Wat begon als leerlooierij is door de jaren heen uitgegroeid tot een toonaangevende en voorraadhoudende totaalleverancier van tassen en accessoires voor jong en oud. Met ons team van ervaren medewerkers houden we alles onder één dak; van ontwerp, productie, inkoop tot verkoop. Je krijgt bij Vadobag 'het complete pakket'.


 


Veranderingen door de jaren heen


 



1887: Vooruitgang door innovatie en kansen


Op 15 juni 1887 begon landbouwer Cees van Dongen in het centrum van Rijen een leerlooierij, op een plek waar het bedrijf tot enkele jaren terug nog was gevestigd. Het leerlooien was in die tijd voornamelijk een winteractiviteit van boeren, maar vooral in het gebied rond Rijen werden veel leerlooierijen opgestart. De aanwezigheid van bos en water zorgden in die regio voor de groei van deze sector: water en gemalen eikenboomschors waren belangrijke onderdelen van het looiproces. In die tijd werden er door het bedrijf vooral onderdelen van schoenen geproduceerd, de vraag - maar ook de concurrentie - uit de directe omgeving van Rijen was groot.


 


 


Van looier naar tassenmaker


In 1953 besloot het management zich vrijwel volledig te focussen op tassen. In die tijd kwamen steeds meer 'kunstmaterialen' op basis van olieproducten op de markt, zoals skai en omdat het management altijd heeft gestaan voor vernieuwing, besloot men zich hierin te verdiepen.


 


In de jaren '60 groeide de markt flink, het bedrijf met de toenmalige naam 'Van Dongen Van Alphen uit Rijen' maakte zelfs een tijdje muziekinstrumentkoffers. Naast boodschappentassen groeide in die tijd ook sterk de vraag naar weekendtassen voor dienstplichtigen, de beroemde pukkels. Er was veel productie in Noord-Brabant, Amsterdam en de Achterhoek, en daar heeft het bedrijf dan ook verschillende overnames gedaan.


 


In 1968 werd voor de naam 'Vadobag' gekozen. De bedrijfsnaam 'Van Dongen Van Alphen uit Rijen' was goed voor de herkenbaarheid, maar bleek voor promotie op beurzen en dergelijke te onpraktisch. Bovendien was het bedrijf internationaal al actief en dan is een korte, Engels klinkende naam praktischer. In die tijd besloot men ook te stoppen met het zelf looien van leer.


 


Vadobag als internationale tassenleverancier



Vadobag was niet alleen vernieuwend in het gebruik van materialen, machines en efficiency. Ook de productieverhuizing naar Azië werd al vroeg als kans gezien. In een tijd dat er nog geen internet - niet eens fax - bestond, werd via een Nederlander in 


 


Hong Kong - waar het bedrijf nog steeds mee werkt - contact gezocht met mogelijke tassenproducenten. Niet alleen aan de inkoopkant, maar ook aan de verkoopkant werden kansen gezien: de export groeide via België, Frankrijk en later ook andere Europese landen.


 


Vadobag liep voorop in het produceren onder licentie. Het zelf opbouwen van tassenmerken is een kostbare activiteit, dus werd besloten om contact te zoeken met de eigenaren van bekende consumentenmerken als Alfred Jodocus Kwak en later Sesamstraat en Disney. Vadobag groeide uit tot de belangrijkste speler op het gebied van tassen onder licentie.


 


Ondanks dat het bedrijf sterk was in de productie voor andere merken, is bij Vadobag altijd geloofd in het belang van eigen design. Al sinds de jaren '70 had het bedrijf eigen designers, in die computer loze tijd nog met de hand knippend en plakkend te werk gingen. Ook voor de licentiehouders had deze dienst toegevoegde waarde: Vadobag ging verder dan het plakken van een logo op een tas, de gehele collectie kreeg de merkstijl mee. Ook in deze nadruk op design liep het bedrijf voorop.


 


In distributie zocht Vadobag eveneens naar nieuwe mogelijkheden. Werden tassen van oudsher vooral verkocht in de lederwarenbranche, Vadobag ging haar kindertassen aanbieden via speelgoedwinkels. Een slimme zet: er werden tot die tijd bijna geen tassen via speelgoedwinkels verkocht.


 


2022: Meer dan 135 jaar bestaansrecht!


Vernieuwing blijft de kernwaarde en drijvende kracht binnen de cultuur en het management van Vadobag. Tegenwoordig wordt er veel tijd en energie gestoken in het produceren van ‘verantwoorde’ merktassen. Vadobag draagt er zorg voor dat de tassen voldoen aan de kwaliteit en eisen volgens MVO-normen, zowel op productie,- als afzetgebied.


 


Na meer dan 135 jaar is Vadobag momenteel nog steeds een onafhankelijk familiebedrijf. Vanuit ons kantoor in Tilburg werken we met een professioneel team en zijn we dagelijks in de weer om nieuwe en trendy collecties te creëren. Het zit in ons DNA om te blijven innoveren en om nieuwe kansen aan te grijpen. In 2019 hebben wij verschillende tassen collecties onder Vadobag merken, zoals Kidzroom, Milky Kiss, Skooter en Prêt, en onder licenties zoals Disney en Marvel.


 


 


Groei en ontwikkeling



In Q4 2022 staat de verhuizing naar het nieuwe kantoor aan de Technopol 33, in Tilburg op de planning. Een gloednieuw pand waar alle afdelingen, de showroom en een zeer ruim magazijn onder één dak gevestigd zijn. Dit vergemakkelijkt niet alleen de interne communicatie tussen de verschillende afdelingen, maar zorgt ook voor een nog efficiëntere afwikkeling van het bedrijfsproces van A tot Z. Kortom, een perfecte basis voor een nog verdere internationale expansie.


 


Ons streven is altijd om het geven van een uitgebreide keuzemogelijkheid en produceren en leveren van kwalitatieve producten. Wij willen niet alleen nieuwe klanten tevreden stemmen, maar ook onze bestaande klanten tevreden houden. Met trots kunnen we zeggen dat we door de jaren heen, een sterk netwerk en veel lange samenwerkingsverbanden hebben opgebouwd. Onze creativiteit, duidelijke communicatie en expertise in de branche worden door onze klanten vaak genoemd als reden om ons hun vertrouwen (wederom) te geven.